به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، سینمای ایران
سومین دهه از حیات خود را پشت سر گذاشته اما هنوز به دلیل فقدان یک رویکرد و
هدفمندی مشخص و مدیریت بر بخش بینالملل، فیلمهای ایران تبعات فرهنگی و
تبلیغاتی خاصی را به لحاظ اجتماعی و سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران ایجاد
میکند و ما هنوز شاهد تولید آثاری با این نوع نگاه هستیم. اخیراً هم فیلمی
با نگاهی تحقیرآمیز به مردم ساخته شده و موفق به دریافت جایزه برلین شد.
پس از گذشته سه دهه هنوز ساخت آثاری با رویکرد ضد جنگ و سیاهنمایی جامعه
ایرانی به تصویر کشیده میشود که در جشنوارههای جهانی از جمله کن مورد
تشویق قرار میگیرد!
از سوی دیگر با دید کاملا حرفهای و سینمایی
نیز اگر بخواهیم نگاه کنیم باید در طول این سه دهه به تقویت زیرساختها و
نقاط ضعف سینما از جمله فقدان سالن سینما در برخی از مناطق شهر تهران
همچنین کمبود سالن سینما در شهرستانها توجه بیشتری صورت میگرفت، نداشتن
شهرک سینمایی مجهز معضلی است که برای ساخت آثار تاریخی، اهالی سینما را
دچار سردرگمی در تولید میکند. ما متاسفانه در این امور نیز موفق عمل
نکردیم.
به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، سینمای ایران
سومین دهه از حیات خود را پشت سر گذاشته اما هنوز به دلیل فقدان یک رویکرد و
هدفمندی مشخص و مدیریت بر بخش بینالملل، فیلمهای ایران تبعات فرهنگی و
تبلیغاتی خاصی را به لحاظ اجتماعی و سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران ایجاد
میکند و ما هنوز شاهد تولید آثاری با این نوع نگاه هستیم. اخیراً هم فیلمی
با نگاهی تحقیرآمیز به مردم ساخته شده و موفق به دریافت جایزه برلین شد.
پس از گذشته سه دهه هنوز ساخت آثاری با رویکرد ضد جنگ و سیاهنمایی جامعه
ایرانی به تصویر کشیده میشود که در جشنوارههای جهانی از جمله کن مورد
تشویق قرار میگیرد!
از سوی دیگر با دید کاملا حرفهای و سینمایی
نیز اگر بخواهیم نگاه کنیم باید در طول این سه دهه به تقویت زیرساختها و
نقاط ضعف سینما از جمله فقدان سالن سینما در برخی از مناطق شهر تهران
همچنین کمبود سالن سینما در شهرستانها توجه بیشتری صورت میگرفت، نداشتن
شهرک سینمایی مجهز معضلی است که برای ساخت آثار تاریخی، اهالی سینما را
دچار سردرگمی در تولید میکند. ما متاسفانه در این امور نیز موفق عمل
نکردیم.
در این اوضاع سینما که اختلافات عمیقتر و ریشهایتر
میشود، مدیران سینمایی در جشنواره جهانی حضوری پررنگ و پرتعداد دارند.
مراکز زیرمجموعه معاونت سینمایی اسبق مدیران خود را عازم جشنواره میکنند و
جالب است مدیر بینالملل بنیاد سینمایی فارابی در مصاحبهای تاکید دارد
«هیچکس به قصد سفری سیاحتی یا تشریفاتی عازم ماموریت نشود»، اینجا این
سؤال مطرح میشود مدیران مراکز مختلف که با هزینه بیتالمال در بهترین
هتلها سکنی میگزینند و با کولهباری از بهبه و چهچه از سینما و تکنیک و
تعریف از سینمای روز دنیا به ایران بازمیگردند چه ماموریتی را در کن
دنبال میکنند؟
اگر نگاهی به عملکرد مرکز گسترش سینمای مستند و
تجربی طی سالهای اخیر داشته باشیم خواهیم دید در دورههای گذشته بسیاری از
فیلمهای مستند و بلند این مرکز در جشنوارههای مختلف از جمله کن حضور
داشت و به طور نمونه فیلم «برف» از تولیدات این مرکز توانست جایزه جشنواره
کن را از آن خود کند، درحالیکه مدیر این مرکز در جشنواره کن حضور نداشت.
اما مدیران فعلی هیچیک از جشنوارهها را از دست نمیدهند و در برخی موارد
حتی برای بازدید از فیلمهایی که در خارج از کشور ساخته میشود به همراه
همسرانشان به کشورهای اروپایی سفر میکنند!
مدیران سینمایی کشور
در مصاحبههایشان از اهمیت حضور در بازارهای جهانی و جشنوارههای خارجی
صحبت میکنند و حضورشان را مؤثر به اهالی سینما و مخاطبین این هنر هفتم
معرفی میکنند؛ در حالی که بسیاری از کارها در حوزه سینما بر زمین مانده
است.
سوالی که اینجا مطرح میشود این است که مرکز گسترش سینمای
مستند و تجربی با چند فیلم شاخص امسال در بازار کن و زیر چتر سینمای ایران
حضور خواهد داشت؟ کدامیک از پنج فیلم بلند سینمایی (سلام بر فرشتگان،
گیرنده، پنج شنبه آخر ماه، رهاتر از دریا و فیلادلفی) که مرکز تولید کرده
است شاخصههای بینالمللی دارند؟ مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
میتوانست با تولید تنها یک یا دو فیلم خوب که در آن بدعت و نوآوری وجود
داشته باشد، سینما را متحول کند اما گویا دوستان از سرمایهگذاری روی
کارهای تجربهگرا که دارای نوآوری است، دچار ترس و واهمه هستند که نکند
متهم به روشنفکرزدگی شوند. گویا به این دلیل درهای مرکز را به روی
فیلمسازان از جمله مستندسازان تجربهگرا و جوانان بستهاند.
فیلمسازان
اول با ایدهها و طرحهای نو که قرار است در آن مرکز با راهنمایی و هدایت
درست، تجربه کسب کنند و فضایی جدید در سینما خلق نمایند کمتر دیده میشوند.
اکثر افراد برای دریافت امکانات به سمت سوژههای امتحان پس داده رفتهاند
تا بدون مشکل بتوانند حمایت مرکز را جلب نمایند.
انجمن سینمای
جوانان ایران وظیفه آموزش و فراهم آوردن شرایط تولید برای فیلمسازانی که
قصد دارند به عرصه تولید فیلم کوتاه قدم بگذارند را دارد. مدیر انجمن
سینمای جوانان ایران که سال گذشته از کاروان مدیران معاونت سینمایی به کن
به دستور معاونت اسبق سینمایی کشور جا ماند، امسال به غافله مدیران پیوسته
است. این مدیر جوان انجمن سینمای جوانان ایران با حضور در جشنواره کن چه
هدفی را دنبال میکند و حضور وی چگونه دستاوردی برای سینمای ایران به همراه
خواهد داشت. حضور مدیران مراکز مختلف چه دستاوردی برای سینمای ایران به
همراه دارد؛ در حالی که برای انجام هماهنگیهای لازم در زمینه فعالیت
بینالملل و ارایه محصولات ایرانی در بازارهای جهانی و ارتباط با
جشنوارههای جهانی توسط مدیران بینالملل که سالهاست در این عرصه فعالیت
میکنند، چه نیازی به حضور این تعداد مدیران و معاونان سینمایی و حضور
گسترده مدیران صدا و سیما در این جشنواره پرطمطراق وجود دارد؟
اهالی
سینمایی که مدیران سینمایی را همراهی میکنند کدامیک آثار شاخص و درخور
توجهی را در کارنامه کاری خود به ثبت رساندهاند؟ در این هیئت همراه جای
مدیران فیلمبرداری، صدابرداران، تدوینگران، طراحان صحنه، جلوههای ویژه
بصری و طراحان گریم و... خالی است. این افراد میتوانند با استفاده از
ورکشاپها و حضور در این نوع مجامع و صحبت با فیلمسازان دستاوردهای هنری
سینما را افزایش دهند و از تجربه و تکنولوژی روز دنیا برای ارایه کارهای
بهتر و با کیفیت بالاتر بهره ببرند.
سینمای ایران دچار تنشها و
چالشهای درونی زیادی شده است و همین باعث گردیده در تولیدات نیز تاثیرگذار
باشد. در این فضای آشفته سینمای ایران حضور مدیران سینمایی و صدا و سیما
در جشنواره کن علامت سوالهای زیادی را به همراه دارد.